Tuesday, 13 December 2011

FIKIR²KAN LAH

Adalah seorang pemuda yang tengah berjalan-jalan di tepi hutan untuk mencari udara segar, ketika dia tengah berjalan, tiba-tiba terdengarlah ngauman seekor harimau...

Auuuummmmmmm........!!! Seekor harimau yang kelaparan dan sedang mencari mangsa untuk mengisi perutnya muncul di hadapan pemuda itu. Pemuda tadi ketakutan dan berlari sederas semampu dan harimau yang kelaparan turut mengejar pemuda itu.

Dalam pemuda itu berlari, dia masih sempat berdoa agar diselamatkan daripada harimau yang mengejarnya itu. Rupanya doanya dimakbulkan dan dalam dia berlari dia menemui sebuah perigi usang. Terlintas di fikirannya untuk masuk ke dalam perigi tersebut kerana dia pasti harimau itu tidak akan dapat menangkapnya jika dia memasuki perigi tersebut.

Alangkah beruntungnya pemuda itu kerana di tengahnya ada tali menjulur kebawah untuknya memasuki ke dalam perigi tersebut. Tetapi setelah diamati, tali tersebut pendek dan tidak cukup untuk membawanya hingga ke dasar perigi tersebut.

Akhirnya dia hanya mampu bergayut sehingga di tengah-tengah perigi tersebut. Ketiak tengah bergayut,dia menoleh ke atas dan melihat seekor harimau telah menunggunya di tepi perigi berkenaan. Dan ketika dia menunduk ke bawah, terdengar percikan air dan setelah diamati,terdapat 2 ekor buaya yang ganas sedang berusaha menggapai badannya.

Ya Allah, bagaimana untuk aku menghadapi semua ini? Di atasku harimau, dibawahku buaya....
Ketika dia sedang asyik memikirkan caranya, tiba-tiba dari lubang ditepi dinding perigi keluarlah seekor tikus putih dan naik meniti tali pemuda itu. Belumpun lama selepas itu, muncul seekor  lagi tikus hitam yang melakukan hal sama seperti tikus putih tadi.

Aduh...jika tali ini putus, habislah riwayatku dimakan buaya...perasaan bimbang mula menghantui dirinya.
Jika aku naik ke atas, sudah pasti harimau menerkamku...jika menunggu di sini lama-lama, pasti tali ini akan putus dan buaya akan membahamku...

Saat itulah dia mendengar dengungan segerombolan lebah yang sedang membawa madu untuk dibawa ke sarang mereka melintasi atas perigi berkenaan...pemuda itu mendongakkan kepalanya dan tiba-tiba jatuhlah setitis madu dari lebah itu terus ke dalam mulut pemuda tadi...

Spontan pemuda itu berkata.. "Subhanallah..alangkah manisnya madu ini...baru sekali ini kau merasa madu semanis dan selazat ini..."Lantas dia lupa akan ancaman buaya dan harimau tadi...

Ibarah Dari cerita ini :

Pemuda tadi adalah KITA semua,

Harimau yang mengejar adalah MAUT kita, ajal memang sentiasa mengejar kita..Jadi ingatlah akan mati..

Dua Ekor Buaya adalah malaikat MUNKAR dan NAKIR yang menunggu kita di alam kubur kita nanti.

Tali adalah UMUR kita..jika panjang talinya, maka pendeklah umur kita, jika pendek talinya, maka panjanglah umur kita.

Tikus Hitam dan Putih adalah DUNIA kita..siang dan malam sentiasa mengikis umur kita...

Madu Setitis adalah NIKMAT dunia yang hanya sebentar..ketika kita menerima nikmat sedikit, kita lupa Allah..ketika susah barulah kita ingat Allah.

(Sumber : Layarminda)






Monday, 5 December 2011

KISAH YANG SANGAT MEMILUKAN



Anak perempuan kecil yang malang ini memberitahu ibunya ,"Mama, adik baru sahaja melukis pakai lipstik mama.."
Ibunya yang mendengar hal itu melihat lipstik yang mahal yang baru dibelinya telah tinggal setengah dan wajah, tangan serta baju anaknya telah penuh dengan lipstik tersebut. Dengan sangat marah ibu itu mengamuk dan memukul anaknya itu tanpa megnhiraukan tangisan dan jeritan anaknya...


Kemudian setelah puas mentempiaskan amarahnya, ibu ini baru sedar anak perempuannya sudah tidak bergerak lagi. Dia pun menggoncangkan tubuh anaknya sambil menangis dan memohon agar anak perempuannya membuka mata.


Tapi sudah terlambat...jantung anaknya itu telahpun berhenti berdegup...


Dan saat sang ibu melihat kesan di selimut dan tempat tidur anaknya, di situ tertulis tulisan menggunakan lipstik merah yang tertulis : "SAYANG MAMA SAMPAI BILA-BILA"

(Sumber : Layarminda)

Nilai Kita

Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik.
Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin,

“Siapa yang nak duit ini?”.

Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat.

“Saya akan berikan ini kepada salah seorang dari anda , tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu.”


Dia berdiri mendekati hadirin. Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk.
Lalu bertanya lagi,

“Siapa yang masih mahu duit ini?”
Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurang.

“Baiklah,” jawabnya,

“Apa jadinya bila saya melakukan ini?”

Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai & melenyek-lenyekkan dgn kasutnya. Meski masih utuh, kini wang itu jadi amat kotor,lusuh dan amat renyuk.

"OK, sekarang masih ada yang berminat?”.
Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.

Hadirin sekalian, Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting. Apapun yang terjadi dengan wang ini, anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya.

Biarpun renyuk,lusuh dan kotor, wang ini tetap bernilai RM100 juga..

Dalam kehidupan ini, kita pernah beberapa kali terjatuh, terkoyak, dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat & situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu.

Dalam keadaan seperti itu, kita merasa tak berharga, tak bererti.
Padahal apapun yang telah & akan terjadi, anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda, lebih-lebih lagi di mata Tuhan.

Jadi walau bagaimana kotor pun anda, kita masih mempunyai nilai yang tersendiri. Sayangilah diri anda, bertaubat jika membuat dosa, terus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga.

Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita.



(Sumber : Layarminda)

Sunday, 20 November 2011

Sunday, 13 November 2011

Kelebihan isteri yg taat...




Sesungguhnya Muslimah yang bersuami mendapat jaminan pintu syurga. Alangkah enaknya jadi muslimah. Dalam pernikahan, mereka tidak perlu mencari nafkah. Dengan status sebagai isteri, mereka akan mendapat makanan, pakaian, dan tempat tinggal serta perlindungan daripada suami.
Suami pula yang memenuhi keperluan mawadahnya. Islam sudah mengatur semua itu, namun ia harus ditempuh dengan usaha.

Memang di dunia ini tidak ada hak tanpa kewajipan dan tidak ada hadiah tanpa kerja. Suami yang memberikan semua jaminan terbabit harus disenangkan hatinya, dipatuhi keinginannya, dipenuhi keperluan mawadahnya.
Pendek kata, apa saja yang suami inginkan (selama bukan dosa) harus dipenuhi. Maka jika suami reda terbukalah pintu syurga bagi isteri. Suami adalah manusia dan manusia tidak ada yang sama antara satu sama lain.

Manusia tidak ada yang sempurna, malah ada saja kekurangannya. Sebab itu isteri perlu terima kekurangan suami.
Isteri juga memiliki kegemaran berbeza-beza. Maka terima pulalah kegemaran suami. Bahkan dalam Islam, kegemaran suami adalah kewajipan isteri untuk memenuhinya.

Misalnya, suami kita menggemari wangi-wangian, maka wajib bagi isterinya selalu memakai wangi-wangian di hadapan suami. Daripada Ummu Salamah, dia berkata, “Rasulullah s.a.w bersabda: Seorang perempuan jika meninggal dan suaminya meredainya, maka dia akan masuk syurga.” (Hadis riwayat Ahmad dan Thabrani)
Pada awal abad hijriyah, hidup generasi yang diberkati Allah s.w.t. Ketika itu, hidup puteri Rasulullah yang mulia, Sayidatina Fatimah. Dia adalah contoh wanita ahli syurga yang menghabiskan waktu di rumah, memasak, mencuci pakaian, dan mengurus anak tanpa pembantu.

Ayahnya yang mulia tidak membenarkan permintaan Sayidatina Fatimah agar dapat diberikan pembantu.
Baginda sebaliknya memberi resipi zikrullah yang dapat menghilangkan kelelahan. Suami Sayidatina Fatimah adalah sahabat yang mulia pula, Ali, yang juga ahli syurga.
Ali hidup penuh kesederhanaan dan tidak pernah memadu isterinya dengan wanita lain selama hidupnya.

Dia adalah pemuda yang melamar puteri pemimpin umat dengan menggadaikan baju besinya. Ada wanita lain di sisi Rasulullah iaitu Sayidatina Aisyah, isteri baginda yang termuda usianya iaitu wanita manja dan penuh siasah untuk memenangkan cinta kasih suami.
Wanita yang tidak berputera itu tidak disibukkan dengan tangis dan air kencing bayi tapi adalah wanita cerdas, penghafal hadis yang ulung dan selalu belajar.

Dialah pintu ilmu sahabat di zamannya. Selepas Rasulullah wafat, sahabat tidak suka memberikan fatwa tanpa bertanya terlebih dulu kepadanya.
Ada pula kakak Aisyah bernama Asma binti Abu Bakar, ibunda dan isteri syahid. Wanita itu amat berbeza dengan adiknya yang manja.
Asma adalah wanita tegar dan mempunyai anak ramai dan bersuamikan mujahid aktif tetapi bukan seorang yang kaya.

Asma wanita berani yang diberi kepercayaan bapanya untuk turut menjayakan hijrah Rasulullah dengan tugas khusus sebagai pembawa bekalan kepada dua muhajirin agung yang sedang sembunyi di Gua Thur.
Asma mempunyai akal yang panjang. Ketika dia tidak memiliki tali untuk mengikat bekalan makanan yang dibawanya, dia membelah ikat pinggangnya, sehingga dipanggil ‘si dua ikat pinggang’.

Apakah Asma dapat disamakan dengan Fatimah? Dia lain sekali dengan Fatimah. Asma bahkan biasa mengurus sendiri kuda suaminya dengan memandikan dan memberi makan.
Ini biasanya dilakukan lelaki tetapi Asma melakukannya kerana mencari reda suami. Asma juga biasa memikul sendiri kayu bakar yang dicarinya iaitu suatu pekerjaan yang biasa ditanggung lelaki.

Dia melakukannya dengan alasan yang sama. Dianggap ibu rumah tangga yang mampu berdikari dan selalu mencari akal untuk menyelesaikan persoalan yang dihadapinya dalam rumah tangga.
Asma jelas bukan jenis wanita ilmiah yang sibuk dengan pena dan kitab seperti adiknya.
Tetapi dia pun wanita solihah dan wanita teladan sahabat Rasullulah. Dia termasuk salah satu ‘bintang cemerlang’ di langit sirah Nabawiyah yang agung.

Suatu waktu Rasulullah menyebutkan nama seorang wanita sebagai calon ahli syurga, Muti'ah namanya.
Seorang saksi mengatakan Muti'ah selalu menyambut kedatangan suaminya dengan bersolek sebaik-baiknya, menyediakan makanan enak dan hangat di atas meja.
Tetapi daripada riwayat yang secebis itu sudah banyak pelajaran berharga yang dapat diperoleh.

Dalam taman sirah, ternyata banyak wanita muslimah dengan jenis berbeza-beza. Bahkan masih ada wanita seperti Shofiyah binti Abdul Muthalib, ibu saudara Rasulullah yang berani memancung leher Yahudi yang mengintai benteng tempat muslimah dan anak Muslim.
Mudah-mudahan kita, termasuk golongan yang berkumpul di syurga dengan pasangan masing-masing.

Thursday, 10 November 2011

3ple Double 1

These Numbers is very Special to me.............
11.11.11

Kisah Menantu vs Mertua

Cerita nih aku dapat dari blog orang dan aku nak share cerita nih untuk membuat semua tersenyum :


Begini Cerita Lucunya.Alkisah ada seorang ibu dengan 3 menantu dari ketiga-tiga puterinya yang cantik-cantik, sang ibu mertua ingin tahu apakah ketiga-tiga menantunya itu sayang kepada mertuanya atau cuma putrinya saja.

Dia lalu memutuskan untuk menguji mereka secara bergantian. Suatu hari dia mengajak menantu pertama naik perahu bermotor ke tengah laut. Di sana dia sengaja menjatuhkan dirinya dari perahu dan terlempar ke dalam air laut. Sang menantu tanpa berfikir panjang langsung terjun menyelamatkan ibu mertuanya.

Besoknya ketika keluar rumah, sang menantu pertama melihat mobil Nissan Livina terparkir di depan rumah, dan sehelai kertas bertulis “Dari ibu mertuamu”.

Giliran menantu kedua pula yang diajak ke tengah laut. Sekali lagi sang mertua pura-pura terjatuh dan terlempar keluar perahu. Menantu kedua ini melupakan pakaian dan dompetnya, langsung terjun demi menyelamatkan mertua tercinta.

Besoknya di depan rumah menantu kedua melihat terparkir Toyota Alphard, disertai sehelai kertas tercatat tulisan, “Dari ibu mertuamu”

Ketika giliran menantu ketiga diajak ke tengah laut, sang mertua kembali melakukan gerakan terjun bebas. Tapi, malangnya kali ini sang menantu bercekak pinggang memandang ibu mertuanya yang tercungap-cungap di dalam air.

Seraya dia berkata, “Rasakan kau!”, sambil berputar membawa perahunya ke darat. Besok harinya ketika menantu ini keluar rumah, di depan rumahnya terparkir Mercedes Benz S-Class terbaru beserta kertas bertuliskan, “Dari ayah mertuamu”.

Magik Lucu

Salam..
Hari ni aku nak tukar mode sikit...nak share sumthing yang bley buat kite tersenyum...Senyuman itu sedekah.. InsyaAllah hilngkan stress keje / study tu sekejap... enjoy this video :


Saturday, 5 November 2011

HARI RAYA AIDILADHA


Asal-Usul Aidiladha
Pada suatu hari Nabi Ibrahim bermimpi, dalam mimpinya itu Allah menyuruh Nabi Ibrahim menyembelih anaknya yang bernama Ismail. Selepas dari mendapat mimpi itu, Nabi Ibrahim pun memberitahu isterinya yang bernama Siti Hajar.
Maka berbincanglah Nabi Ibrahim, Siti Hajar dan Ismail. Siti Hajar berkata, “Mungkin mimpimu itu hanya mainan tidur saja tetapi kalau mimpi itu merupakan wahyu, wajiblah dituruti.” Apabila mendengar kata-kata ibunya, Ismail berkata kepada bapanya, “Ayahku, sekiranya ini merupakan wahyu dari Allah S.W.T., aku sedia merelakan diriku untuk disembelih.”
Setelah persetujuan dicapai, keesokan harinya Nabi Ibrahim pun membawa puteranya Ismail untuk disembelih. Perkara Nabi Ibrahim hendak menyembelih anaknya telah sampai kepada pengetahuan orang ramai. Hal ini membuat orang ramai takut sehingga ada yang mengatakan, “Nampaknya Nabi Ibrahim mungkin sudah gila hinggakan mahu menyembelih anaknya sendiri. Kalau kita biarkan perkara ini, nanti kitapun akan dibunuhnya.”
Walau apapun tuduhan orang terhadapnya, namun Nabi Ibrahim tetap menjalankan tugas yang diperintahkan oleh Allah S.W.T terhadapnya. Setelah Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail sampai pada tempat yang dituju, berkatalah anaknya, “Wahai ayahku, aku fikir cara yang baik untuk menyembelih adalah dengan cara aku disembelih dalam keadaan menelungkup tapi mata ayah hendaklah ditutup. Kemudian ayah hendaklah tahu arah pedang yang tajam dan ayah kenakan tepat kepada leherku.”
Kemudian Nabi Ibrahim pun melaksanakan perintah yang Allah S.W.T perintahkan dalam mimpinya. Baginda pun mengucapkan kalimah atas nama Allah lalu memancungkan pedangnya pada leher anaknya itu. Maka terperciklah darah mengenai badan Nabi Ibrahim. Sebagai seorang manusia biasa, Nabi Ibrahim pun menggeletar dan membuka penutup matanya.
Tetapi alangkah terperanjatlah apabila melihat yang disembelihnya itu bukanlah anaknya melainkan seekor kibas. Dengan memuji kebesaran Allah S.W.T, kedua-duanya pun berpeluk-peluk sambil bersyukur kepada Tuhan kerana memberi kekuatan sehingga dapat melaksanakan amanat dari Allah S.W.T.
Peristiwa ini ada diterangkan dalan surah Ash-Shaffat ayat 101 hingga ayat 111
(sumber:Kementerian Penerangan)

Tuesday, 1 November 2011

SELAMAT DATANG NOVEMBER

Oktober dah berlalu pergi.....meninggalkan hitam putih kehidupan. Penuh tragedi dan yang sudah tersurat. Redha adalah penawar berharga, mengajar diri menjadi lebih sabar dan tabah menhadapi ujian. Terima kasih oktober kerana menjadikan aku lebih kuat. Mengajar aku memperbaiki diri. Dengan kehadiran November, mudahan dipermudahkan segala urusan oleh Nya. Biarlah oktober menjadi sejarah. Tak usah ditoleh segala kelemahan. Tinggalkan semuanya pada November. Kurang dua bulan akan tiba tahun baru. Semoga semua kebaikan dan ketenangan hadir mendatang bersama hari mendatang......
SEMOGA SEMUA INSAN BERBAHAGIA DENGAN KEHADIRAN NOVEMBER INI...MENJADI INSAN YANG TERBAIK UNTUK DIRI, KELUARGA, BANGSA DAN NEGARA!

Sunday, 23 October 2011

TANDA-TANDA AKAN KIAMAT

Hadis Sahih Bukhari, daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :

Belum akan terjadi kiamat sebelum timbul peperangan antara dua pasukan besar yang antara keduanya timbul peperangan besar, sedang seruan keduanya sama.

Dan sebelum lahir beberapa dajjal yang amat pandai berbohong, hampir sebanyak 30 orang, semua mendakwa dirinya utusan Allah.

Dan sebelum ilmu diambil, dan banyak kegoncangan,zaman bertambah cepat, kekacauan bermaharajalela dan banyak huru hara, yakni pembunuhan.

Dan sebelum harta melimpah ruah di kalangan kamu sehingga orang yang berharta menginginkan orang akan menerima sedekahnya, lalu ditawarkannya, tetapi orang yang ditawarkan sedekah itu mengatakan dia tidak lagi memerlukannya. Dan sebelum orang banyak bermegah-megah dengan bangunan-bangunan besar.

Dan sebelum orang melalui kubur orang lain lalu dia mengatakan, " Wahai, hendaknya aku di tempat dia. "

Dan sebelum matahari terbit dari tempat terbenamnya, dan apabila ia terbit  dan dilihat oleh manusia maka mereka pun beriman semuanya, tetapi ketika itu, keimanan tidak berguna lagi bagi orang yang belum beriman sebelumnya, atau keimanannya belum menimbulkan usaha-usaha yang baik.

Ketika kiamat terjadi, dua orang yang hendak berjual beli dan telah mengambangkan kain di depan mereka, tidak sempat meneruskan jual beli dan tidak sempat melipat kain. 
Ketika kiamat terjadi, seseorang yang baru selesai memerah susu sapinya tidak sempat hendak meminumnya.
Ketika kiamat terjadi, seseorang yang sedang memperbaiki tepi kolamnya tidak sempat meminum airnya.
Ketika kiamat terjadi, seseorang yang mengangkat makanan ke mulutnya tidak sempat memakannya.

( Sahih Bukhari) 

Wednesday, 19 October 2011

Inspirational Quote for Your Day






 "Don't be fooled by the calendar. There are only as many days in the year as you make use of. One man gets only a week's value out of a year while another man gets a full year's value out of a week."
Charles Richards

Monday, 17 October 2011

~SIAPA KITA DI HATI KITA~

Lazimnya kita menganggap ujian Allah berbentuk musibah, tetapi seringkali kita terlalai apabila Allah turunkan ujian berbentuk kesenangan yang membuatkan kita berasa sungguh selesa.Tanpa kita sedari, kesenangan dan kemewahan itu juga adalah dugaan daripada Allah s.w.t menguji tahap keimanan hambaNya dan sekadar hendak menguji adakah hambaNya bersyukur dengan nikmat Allah yang melimpah ruah. Ujian yang diberikan bukan tanda Allah benci tetapi merupakan tanda kasih sayang Allah.
Hati yang bersih diperolehi dengan melakukan perkara-perkara yang baik. Perkara kebaikan yang kita lakukan menyebabkan muka bercahaya, hati dikurniakan nur, kesihatan tubuh badan, rezeki yang luas dan menyebabkan dikasihi orang lain. Sebaliknya kerja-kerja jahat yang dilakukan mengakibatkan muka hilang serinya, hati diselubungi noda, badan menjadi lemah, rezeki menjadi sempit dan dibenci manusia.
" The world is like a great mirror. It reflects back to you what you are. If you are loving, if you are friendly, if you are helpful, the world will prove loving, friendly and helpful to you. The world is what you are." - Thomas Dreier  

Sunday, 16 October 2011

Wednesday, 12 October 2011

Monday, 10 October 2011

~Terharu 1 jam~



Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih disambut baik oleh anaknya yang berusia 7 tahun. Sambil mengangkat briefcase ayahnya, si anak itu bertanya kepada ayah.....

Anak: Ayah...ayah.. boleh Amin tanya satu soalan?
Ayah: Hmmm....nak tanya apa?
Anak: Ayah...berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?
Ayah: Itu bukan urusan kamu, buat apa sibuk-sibuk nak tanya?
Si ayah mula menengking.
Anak: Amin saja nak tahu… ayah... Tolonglah beritahu berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?
Si anak mula merayu pada ayahnya.
Ayah: 20 ringgit sejam.. Kenapa nak tahu? Jerkah ayahnya lagi.
Anak: Oh..20 ringgit..
Amin menundukkan mukanya.
Anak: Ayah.. boleh tak bagi Amin pinjam 10 ringgit dari ayah?
Si ayah mula menjadi berang dan berkata, "Oh, itu ke sebabnya kamu tanya pasal pendapatan ayah? Kamu nak buat apa dengan duit tu? Mintak sampai 10 ringgit?
Nak beli mainan lagi?? Ayah penat-penat kerja cari duit, kamu senang-senang nak membazir ya.. Sudah, pergi masuk bilik.. tidur! Dah pukul berapa nih...!!"
Si anak itu terdiam dan perlahan-lahan dia kembali ke biliknya. Si ayah duduk di sofa sambil memikirkan mengapa anaknya yang sekecil itu meminta duit sampai 10 ringgit. Kira-kira 2 jam kemudian, ayah kembali tenang dan terfikir kemungkinan besar anaknya benar-benar memerlukan duit untuk keperluan di sekolah kerana anaknya tak pernah meminta wang sebegitu banyak sebelum ini.

Dengan perasaan bersalah, si ayah melangkah menuju ke bilik anaknya.Didapati anaknya masih belum tidur. "Kamu benar-benar perlukan 10 ringgit? Nah.. ambil ni" Si ayah mengeluarkan sekeping duit kaler merah. Si anak itu segera bangun dan tersenyum girang. "Terima kasih banyaklah ayah!"

Lalu dia mengangkat bantalnya dan mengeluarkan sekeping nota 10 ringgit yang sudah renyuk terhimpit oleh bantal.
Bila ternampak duit itu, si ayah kembali berang. "Kenapa kamu mintak duit lagi sedangkan kamu dah ada duit sebanyak itu?? Dan dari mana kamu dapat duit tu??"

Amin tunduk... tak berani dia merenung ayahnya. Sambil menggenggam kemas duit itu, dia menerangkan....."Duit ni Amin kumpul dari belanja sekolah yang ayah bagi hari-hari. Amin minta lagi 10 ringgit kat ayah sebab Amin tak cukup duit..." "Tak cukup duit nak beli apa??"Jerkah ayahnya lagi.

"Ayah.... sekarang Amin dah ada 20 ringgit.. Nah..ayah ambil duit ni. Amin nak beli sejam dari masa ayah di pejabat tu. Amin nak ayah balik kerja awal esok. Amin rindu nak makan malam dengan ayah.." Jelas Amin tanpa memandang wajah ayahnya...

Moral:
Kongsilah cerite ni ngan sesape aje yg anda suka tapi… yang penting sekali, kongsilah masa sebanyak 20 ringgit itu bersama2 dgn insan yang anda sayangi. Ini hanyalah setitis peringatan kepada sesiapa yang bekerja keras sepanjang hidupnya… yang bakal kerja sok lusa... atau sesiapa saja yang selalu sibuk...
Jangan biarkan masa berlalu begitu sahaja tanpa dinikmati bersama2 dengan mereka2 yang begitu rapat dengan kita..yang sentiasa berada di hati kita..

Bayangkan... bila dah kerja nanti... kalau kita mati… pihak syarikat akan senang2 cari orang lain… gantikan kita.
Tapi..keluarga, rakan2 yang kita tinggalkan kat dunia ni pasti akan berasa suatu kehilangan sepanjang hidup mereka... Fikirlah... selama ni... apa yang kita dah buat untuk keluarga kita?… untuk insan yang kita sayang??

ALASAN TAK TUTUP AURAT...???



Pernah nasihat atau tegur kawan-kawan anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka.


1. Semua yang tutup aurat, kompom masuk syurga ke?
-Yang pasti, tak tutup aurat, kompom masuk neraka.


2. Tudung labuh pun macam baik sangat. Buat dosa jugak. Mengumpat orang.
-Bila Iblis tak mahu ikut perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, dia menyalahkan perintah Allah itu. “Apahal pulak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia”. Samalah dengan tudung. Tudung pula yang disalahkan, ” pakai tudung tak mestinya baik..bla…bla…bla…”


3. Macamlah kau bagus sangat nak tegur aku. Kau dulu lagi jahat nak mampos.
-Tidak tersabit larangan dari Nabi untuk seseorang yang bahkan baru masuk Islam untuk pergi berdakwah kepada kaumnya. Maksudnya, dakwah itu tuntutan. Selagi kau Islam, dakwah tu wajib walaupun kau sendiri tak berapa betul. Sekurang-kurang dia insaf dan bertaubat sekarang.


4. Walau kami pakai seksi tapi hati kami baik.
-Adakah kau mendakwa diri kau mempunyai hati yang suci, iman yang tinggi dan kononnya ia sudah cukup menjamin maruah diri kau tanpa perlu menutup aurat?


5. Pakai jarang ke ketat ke, itu hak kami. Kalau tak suka jangan tengok.
-Adakah kau berani menjamin bahawa semua lelaki ajnabi mempunyai hati suci dan iman yang tinggi untuk menahan godaan syaitan serta nafsu yang membuak-buak?


6. Kami rasa apa yang kami pakai tak seksi. Terpulang kepada individu yang memandang kami.
-Seksi atau tidak, kau tetap berdosa walaupun hanya menayang sehelai rambut kau.


7. Walau kami tak bertudung, kami tetap sembahyang dan puasa.
-Apakah ibadat kau diterima? Kau yakin cuma dengan berpuasa sudah cukup untuk menjamin kau masuk syurga?


8. Sukahati kamilah nak pakai macam ni. Kami tak susahkan hidup orang lain.
-Kau sebenarnya dah susahkan bapa, abang, adik, suami serta orang lain dengan menarik mereka ke neraka bersama kau disebabkan mereka tidak menegur dan gagal mendidik kau.


9. Apa yang kami pakai, ini antara kami dengan Tuhan.
-Berani cakap di dunia, berani ke kau cakap macam tu depan Allah nanti? Lawan perintah Allah, Neraka tempatnya.


10. Kami pakai seksi macam ni, sebab ikut arahan photographer/pengarah filem untuk disesuaikan dalam scene. (ayat artis)
-Sanggup patuh arahan mereka daripada patuh suruhan Allah?


11. Bukan kami tak mahu menutup aurat, cuma masih belum sampai seru.
-Mati tidak mengenal usia. Tak takut ke mati dalam usia muda? Tak sempat nak bertaubat nanti.


12. Takkan nak buat perubahan secara drastik? Slow-slow la..
-Boleh ke cakap kat Malaikat Izrail nanti, tunggu kejap! Lepak la dulu. Jangan ambil lagi nyawa aku.


13. Tutup aurat tu bagus tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya.
-Kalau begitu kau sebenarnya memang hipokrit kerana tidak ikhlas beragama Islam.“Wahai wanita, setiap ciptaan tuhan yang berharga di dunia ini akan terlindung dan amat sukar untuk diperolehi. Di mana kamu boleh dapatkan permata? Tertanam jauh di perut bumi, tertudung dan dilindungi. Dimana kamu jumpa Mutiara? Terbenam jauh di dalam lautan, tertudung dan dilindungi oleh kulit kerang yang cantik. Di mana kamu cari emas? Terperosok di lapisan bumi tertudung dengan lapisan demi lapisan tanah dan batu. Tubuh kamu adalah suci malah lebih berharga daripada emas mahupun permata. Oleh itu kamu juga perlu bertudung dan melindungi diri kamu.”,

My paradise









My first time as a blogger

Salam,
Today - 10/10/2011 - Hari pertama aku cuba jadi blogger. Aku nak jadikan blog aku ni tempat aku share apa-apa pun yang aku rasa boleh aku share dgn sape2 yg bca blog aku nih. Aku dah puas bc blog2 org, byk yg aku blajar dan fahami tentang kepentingan blog mcm nih utk org seperti aku. Ader yang ber'blog' utk isi masa lapang diorang, ader yang cuba nak share maklumat2 berguna, dan tak kurg jge yang share benda-benda pelik ataupun merapu mcm2...tapi bagi aku, aku nak jadikan blog nih tmpt aku share maklumat ataupun tentang apa yang aku alami disamping tmpat aku release tension selepas stress keje. Ye lah, time2 xda aktiviti tu, blehlah ber'blog'....
Salam ukhwah untuk sume.....................