Monday 17 October 2011

~SIAPA KITA DI HATI KITA~

Lazimnya kita menganggap ujian Allah berbentuk musibah, tetapi seringkali kita terlalai apabila Allah turunkan ujian berbentuk kesenangan yang membuatkan kita berasa sungguh selesa.Tanpa kita sedari, kesenangan dan kemewahan itu juga adalah dugaan daripada Allah s.w.t menguji tahap keimanan hambaNya dan sekadar hendak menguji adakah hambaNya bersyukur dengan nikmat Allah yang melimpah ruah. Ujian yang diberikan bukan tanda Allah benci tetapi merupakan tanda kasih sayang Allah.
Hati yang bersih diperolehi dengan melakukan perkara-perkara yang baik. Perkara kebaikan yang kita lakukan menyebabkan muka bercahaya, hati dikurniakan nur, kesihatan tubuh badan, rezeki yang luas dan menyebabkan dikasihi orang lain. Sebaliknya kerja-kerja jahat yang dilakukan mengakibatkan muka hilang serinya, hati diselubungi noda, badan menjadi lemah, rezeki menjadi sempit dan dibenci manusia.
" The world is like a great mirror. It reflects back to you what you are. If you are loving, if you are friendly, if you are helpful, the world will prove loving, friendly and helpful to you. The world is what you are." - Thomas Dreier  

No comments:

Post a Comment