Sunday 23 October 2011

TANDA-TANDA AKAN KIAMAT

Hadis Sahih Bukhari, daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :

Belum akan terjadi kiamat sebelum timbul peperangan antara dua pasukan besar yang antara keduanya timbul peperangan besar, sedang seruan keduanya sama.

Dan sebelum lahir beberapa dajjal yang amat pandai berbohong, hampir sebanyak 30 orang, semua mendakwa dirinya utusan Allah.

Dan sebelum ilmu diambil, dan banyak kegoncangan,zaman bertambah cepat, kekacauan bermaharajalela dan banyak huru hara, yakni pembunuhan.

Dan sebelum harta melimpah ruah di kalangan kamu sehingga orang yang berharta menginginkan orang akan menerima sedekahnya, lalu ditawarkannya, tetapi orang yang ditawarkan sedekah itu mengatakan dia tidak lagi memerlukannya. Dan sebelum orang banyak bermegah-megah dengan bangunan-bangunan besar.

Dan sebelum orang melalui kubur orang lain lalu dia mengatakan, " Wahai, hendaknya aku di tempat dia. "

Dan sebelum matahari terbit dari tempat terbenamnya, dan apabila ia terbit  dan dilihat oleh manusia maka mereka pun beriman semuanya, tetapi ketika itu, keimanan tidak berguna lagi bagi orang yang belum beriman sebelumnya, atau keimanannya belum menimbulkan usaha-usaha yang baik.

Ketika kiamat terjadi, dua orang yang hendak berjual beli dan telah mengambangkan kain di depan mereka, tidak sempat meneruskan jual beli dan tidak sempat melipat kain. 
Ketika kiamat terjadi, seseorang yang baru selesai memerah susu sapinya tidak sempat hendak meminumnya.
Ketika kiamat terjadi, seseorang yang sedang memperbaiki tepi kolamnya tidak sempat meminum airnya.
Ketika kiamat terjadi, seseorang yang mengangkat makanan ke mulutnya tidak sempat memakannya.

( Sahih Bukhari) 

No comments:

Post a Comment