Tuesday 13 December 2011

FIKIR²KAN LAH

Adalah seorang pemuda yang tengah berjalan-jalan di tepi hutan untuk mencari udara segar, ketika dia tengah berjalan, tiba-tiba terdengarlah ngauman seekor harimau...

Auuuummmmmmm........!!! Seekor harimau yang kelaparan dan sedang mencari mangsa untuk mengisi perutnya muncul di hadapan pemuda itu. Pemuda tadi ketakutan dan berlari sederas semampu dan harimau yang kelaparan turut mengejar pemuda itu.

Dalam pemuda itu berlari, dia masih sempat berdoa agar diselamatkan daripada harimau yang mengejarnya itu. Rupanya doanya dimakbulkan dan dalam dia berlari dia menemui sebuah perigi usang. Terlintas di fikirannya untuk masuk ke dalam perigi tersebut kerana dia pasti harimau itu tidak akan dapat menangkapnya jika dia memasuki perigi tersebut.

Alangkah beruntungnya pemuda itu kerana di tengahnya ada tali menjulur kebawah untuknya memasuki ke dalam perigi tersebut. Tetapi setelah diamati, tali tersebut pendek dan tidak cukup untuk membawanya hingga ke dasar perigi tersebut.

Akhirnya dia hanya mampu bergayut sehingga di tengah-tengah perigi tersebut. Ketiak tengah bergayut,dia menoleh ke atas dan melihat seekor harimau telah menunggunya di tepi perigi berkenaan. Dan ketika dia menunduk ke bawah, terdengar percikan air dan setelah diamati,terdapat 2 ekor buaya yang ganas sedang berusaha menggapai badannya.

Ya Allah, bagaimana untuk aku menghadapi semua ini? Di atasku harimau, dibawahku buaya....
Ketika dia sedang asyik memikirkan caranya, tiba-tiba dari lubang ditepi dinding perigi keluarlah seekor tikus putih dan naik meniti tali pemuda itu. Belumpun lama selepas itu, muncul seekor  lagi tikus hitam yang melakukan hal sama seperti tikus putih tadi.

Aduh...jika tali ini putus, habislah riwayatku dimakan buaya...perasaan bimbang mula menghantui dirinya.
Jika aku naik ke atas, sudah pasti harimau menerkamku...jika menunggu di sini lama-lama, pasti tali ini akan putus dan buaya akan membahamku...

Saat itulah dia mendengar dengungan segerombolan lebah yang sedang membawa madu untuk dibawa ke sarang mereka melintasi atas perigi berkenaan...pemuda itu mendongakkan kepalanya dan tiba-tiba jatuhlah setitis madu dari lebah itu terus ke dalam mulut pemuda tadi...

Spontan pemuda itu berkata.. "Subhanallah..alangkah manisnya madu ini...baru sekali ini kau merasa madu semanis dan selazat ini..."Lantas dia lupa akan ancaman buaya dan harimau tadi...

Ibarah Dari cerita ini :

Pemuda tadi adalah KITA semua,

Harimau yang mengejar adalah MAUT kita, ajal memang sentiasa mengejar kita..Jadi ingatlah akan mati..

Dua Ekor Buaya adalah malaikat MUNKAR dan NAKIR yang menunggu kita di alam kubur kita nanti.

Tali adalah UMUR kita..jika panjang talinya, maka pendeklah umur kita, jika pendek talinya, maka panjanglah umur kita.

Tikus Hitam dan Putih adalah DUNIA kita..siang dan malam sentiasa mengikis umur kita...

Madu Setitis adalah NIKMAT dunia yang hanya sebentar..ketika kita menerima nikmat sedikit, kita lupa Allah..ketika susah barulah kita ingat Allah.

(Sumber : Layarminda)






No comments:

Post a Comment